HAVBRUK

SKREDDERSYDDE RØRSYSTEMER FOR AKVAKULTUR

Hos GPA har vi god erfaring med akvakultur, og vi kan tilby et komplett rørsystem for hele anlegget, uansett om det er på land eller i vann. Vi kan tilby alt fra polyetylen- og PVC-rør til ventiler, installasjonsmateriell og betongbeskyttelsesliner for landbaserte bassenger. Hvis du forteller oss hvilke forhold og forutsetninger du jobber under og hva som er spesielt for ditt anlegg, kan vi sammen finne den beste løsningen.p>

RØRSYSTEMER KREVER TILPASNING

Utfordringen når man bygger et oppdrettsanlegg til sjøs er at det må tilpasses lokale forhold. Derfor oppfordrer vi vanligvis kundene våre til ikke å komme med en ferdig tegning, men i stedet fortelle oss hva de vil oppnå. Da kan vi hjelpe til med å finne en løsning som gir en optimal flow og er mer økonomisk. I motsetning til vanlig rørlegging, håndterer ikke akvakultur vann under høyt trykk. Polyetylenrør brukes hovedsakelig fordi de tåler både sjøvann og lave temperaturer. De er tynnveggede og må kunne håndtere store mengder vann som strømmer raskt uten å måtte installere kraftige pumper.

ANLEGG PÅ LAND

Fiskeoppdrett foregår også i bassenger på land der fisken blir oppdrettet, enten som yngel før den blir flyttet ut i sjøen, eller under hele oppveksten. Bassengene er ofte støpt i betong og utstyrt med betongbeskyttelsesliner. Vi anbefaler å bruke det samme materialet i liner som i rørene, da det gjør det lettere å sveise systemet sammen. Det er også viktig å huske på at rørene er ganske tynne, noe som betyr at konstruksjonen ikke alltid er selvbærende. Derfor må det ofte suppleres med støtter og opphengsmaterialer. I tillegg til et komplett utvalg av egnede polyetylenrør, installasjonsmateriale og betongforinger, har vi også profiler og plater i polyetylen for å kunne bygge skreddersydde kar på stedet.